dilluns, 12 de març del 2012

LA RIERA D'ESTIULA - TORRENT DE LA CABANA

Aquesta excursió ens ha portar per les terres del Ripollès, a la riera d'Estiula i els seus gorgs, entre Campdevànol i Gombrèn. Una ruta circular molt ben senyalitzada i sense dificultat. Érem la Maite, en Jani, l'Angie, en Pere, en Muris i l'Alba.

Per arribar a la riera, trenquem a la dreta a l'arribar a Campdevànol i seguim la carretera fins a un camping... uns metros abans de la seva entrada hi ha un trencant a l'esquerra, el prenem i de seguida arribem a la Font del Querol, on hi ha zona habilitada per cotxes. Un cop allí, ens dirigim al panell informatiu que és l'inici de la nostra ruta, senyalitzada amb un senyal groc. D'allí comencem a seguir la riera, de bon primer el camí travessa uns prats i enfilem per una carretera esfaltada, on al cap d'uns 10 min, havent passat una masia on elaboren fortmages, prendrem un trencant a l'esquerra i ja ens endissem a la foresta.

A partir d'aquí, la senyal groga ens guiarà per la riera i per totes les seves gorgues, 7 en total. Nosaltres ens les hem trobat totes glaçades, ofernit-nos un paisatge hivernal d'una especial bellesa. El camí segueix per prats i boscos frondosos de boixos, faigs i pins... Seguint el corriol, de tant en tant ens anem trobant panells informatius molt didàctics sobre la fauna i flora de la zona, ideal, per si és vol fer amb nens. Les gorgues no estan a peu de camí, per arribar-hi ens hem de desviar, però totes estan degudament senyalitzades i, tret de la primera, són de fàcil accés...

La última gorga, la més gran amb el salt d'aigua més espectacular, és el punt d'inflexió de la ruta... D'allà, o bé podem desfer el camí i tornar per on hem vingut... o bé podem enfilar amunt i fer-la circular. Hem decidit el segon. Aquí deixarem les senyals grogues. Mirant la gorga, a la nostra dreta intuïm un corriol que s'enfila amb una forta pendent, el seguirem un parell de minuts fins a sortir a una pista forestal... la prendrem a l'esquerra, i anirem pujant. Cada trencant de la pista anirem seguint les indicacions del Querol, altra vegada amb les senyalitzacions grogues... que ens portaran a un veïnat i a través d'uns prats fins arribar a una valla de fusta, on seguirem el camí de baixada a l'esquerra... i en pocs minuts arribarem a la font i zona de pícnic del Querol.

Tot fent un mos a la zona del pícnic (molt ben habilitada amb zona foc, ideal per aquells que no vagin d'entrepà) decidim aprofitar el bon dia que ens fa i visitar els paratges històrics que la zona del Gombrèn ens ofereix: el gorg del Banyuts i el Castell de Mataplana que ens transporten a l'època i a la llegenda del Comte Arnau ... i el Santuari de Santa Maria de Montgrony... on, des d'allí, un cop més ens deleitem d'un paisatge espectacular de la serra del Cadí Moixeró amb l'imponent Pedraforca... i acabem l'excursió amb la constatació, un cop més, que el nostre és un petit gran país...

Banda sonora de la mítica pel·lícula que pasava en una pista de ball sobre gel